Тернопільські лісівники просять захисту від закарпатського митного терору в Генпрокуратурі та СБУ

Автор:  Прес-служба Тернопільського ОУЛМГ
30.06.2016 03:00
Ситуація навколо експорту деревини, яка мусується в ЗМІ уже не один місяць, то набирає обертів, то вщухає. Водночас, незважаючи на увагу стосовно цього з боку журналістів (під увагою вважайте за мету представника ЗМІ зробити матеріал найбільш рейтинговим, а не достовірним), найбільше потерпають від цього лісові господарства, які сумлінно виконують букву закону. Вагон – це не голка, його в стіжку соломи чи сіна не приховаєш і через митницю він не проїде непомітним. Тому чергове закидання в бік лісівників, що вони плюють на закон і роблять те, що хочуть є щонайменше таким, що не відповідає дійсності.
Так, під «гарячу» руку медійників потрапили два лісові господарства Тернопільського обласного управління лісового та мисливського господарства – ДП «Бережанське лісомисливське господарство» та ДП «Тернопільське лісове господарство». Їхні вагони з дров’яною деревиною потрапили в когорту підозрюваних у тому, що це зовсім не дров’яна деревина, а ділова. Хоча і фотодокази у працівників лісового господарства є – ну аж ніяк не тягне ця деревина на діловий пиловник дуба, бука, граба чи сосни.
Ба, Бережанське лісомисливське господарства мало необачність потрапляти у «чорний» список навіть двічі. Згадаймо сюжет у Ходорові (Львівська митниця), куди працівники лісомисливського господарства разом із експертом приїхали з’ясовувати ситуацію із затримкою лісосировини. До слова, по першому випадку у бережанських лісівників є експертний висновок, який засвідчує сумлінність підприємства. Проте скільки кругів пекла потрібно було пройти лісівникам, аби довести, що все з документами в порядку. На цьому поставили крапку. І забули до другого випадку, який трапився і тягнеться ще й досі на Закарпатській митниці, у Чопі.
Тут ситуація неоднозначна. Чому неоднозначна? Тому що перевірка вагонів наших лісових держпідприємств вже з самого початку проходила з безліччю порушень. Зокрема, вагони лише частково розвантажили при представниках лісомисливського господарства та перевірку так і не здійснили, хоча представники підприємства разом із експертом Тернопільської торгово-промислової палати пробули там два дні, свого експерта митниця так і не спромоглася викликати, і експерта з Тернопільщини до перевірки не допустила. Тож працівники ДП «Бережанське ЛМГ» повернулися додому ні з чим. А згодом, після численних листів на адресу Тернопільської і Закарпатської митниць, майже через місяць (затримали вагони 14 травня, а перевірку здійснили 9 червня), з численними порушеннями Митного кодексу України – ч.2 ст. 249, ст. 334, 339, працівники митниці опублікували висновок, у якому ДП «Бережанське лісомисливське господарство» і ДП «Тернопільське ЛГ» уже фігурують, як порушники експортного законодавства.
Із Тернопільським лісовим господарством ситуація ще дивніша. Закарпатська митниця листом повідомляє лісгосп про відкликання вагонів із деревиною в зону діяльності Тернопільської митниці. Разом із тим Тернопільська митниця ні сном, ні духом: її представники не володіють інформацією стосовно причин затримки вагонів із деревиною. На лист ДП «Тернопільське ЛГ», адресований Закарпатській митниці, щодо причин затримки вагонів, остання повідомляє, що є розпорядження голови Закарпатської ОДА щодо недопущення вивезення за межі митної території України лісоматеріалів з порушенням чинного законодавства в митному режимі «експорт» товарів за товарними позиціями 4401 та 4403 УКТ ЗЕД. При цьому Закарпатська митниця не вказує, які саме ознаки порушення митних правил встановлено по тернопільських вагонах. Підсумковою жирною рискою цієї абсурдності є лист Закарпатської митниці від 31 травня, в якому сказано, що в результаті перевірки двох вагонів (із трьох) ДП «Тернопільське ЛГ» є різниця по вазі (на 4,6 і 0,6 тонни), що категорично заперечує підприємство, адже маса нетто усіх трьох вагонів обчислювалася згідно з однією методикою визначення маси лісоматеріалів. Причини затримки третього вагону, який більше сорока днів простоює в Чопі, закарпатські митники пояснити не спромоглися.
Частина 2 статті 214 Митного кодексу України говорить: за затримку вагону та інші операції, пов’язані з митним контролем відповідальність перед залізницею несе відправник товару. Відтак саме на державні підприємства ляже весь тягар відповідальності, а з ним і збитки, спричинені бездіяльністю Закарпатської митниці ДФС.
Крім того, варто не забувати й те, що задекларований товар відправляється згідно з зовнішньоекономічним контрактом, умовами якого передбачено строки поставки, форма оплати (стовідсоткова передплата) та відповідальність за невиконання зобов’язань. Тож його порушення призведе до його розірвання та застосування до винної сторони (лісгоспу) штрафних санкцій.
Враховуючи наведене вище, лісівникам Тернопільщини набридло боротися з вітряками. Тож вони вирішили шукати правди у вищих кабінетах держави і звернулися в Генеральну прокуратуру України та Службу безпеки України. Нехай владоможці оцінять ситуацію, яка майже два місяці не дає нормально працювати лісовим господарствам Тернопільщини.
Прес-служба Тернопільського ОУЛМГ