Лісівники й освітяни обговорили методи активізації учнівських лісництв

Автор:  Прес-служба Тернопільського ОУЛМГ
03.07.2019 14:39
Загальні новини
У час споглядання на світ навколишній через екран смартфонів, планшетів чи лептопів, батьки не завжди задумуються над тим, скільки всього дитина може почерпнути для себе, якщо доторкнеться до цього вживу. І незважаючи на те що в деяких сім’ях почали обмежувати користування ґаджетами, натомість постало питання, чим зайняти натомість дозвілля дитини. Разом із тим, ще досі не всі розуміють, що прищеплювати любов до природи потрібно змалечку. І це повинно починатися з сім’ї, не з дитячого садочка чи школи, адже дитина завжди повторює те, що щодня бачить у своєму рідному оточенні. Та й природа сама собою не виховує дитину, виховує лише активна взаємодія людини з природою. Під час такої активної взаємодії вирішується комплекс виховних завдань: пробуджується емоційна сфера; з’являється бажання брати участь у природоохоронній діяльності, усвідомлюючи власну значущість; збагачується практичний досвід дитини та формуються життєві компетенції.
Про те, як зацікавити урбанізованих дітей простим, звичним, безпечним і цікавим, говорили під час спільної наради лісівники й освітяни – керівники учнівських лісництв, директори лісогосподарських підприємств, головні лісничі та лісничі лісництв, де функціонують учнівські лісництва, водночас й реанімувати діяльність тих учнівських лісництв, які з тієї чи іншої причини припинили свою роботу.
Місце проведення наради обрали не випадково, адже в обласному еколого-натуралістичному центрі учнівської молоді щороку відбуваються обласні зльоти учнівських лісництв. У подальшому тут планується облаштувати лісівничу кімнату для заняття дітей. 
– Незважаючи на те, що на базі підрозділів лісогосподарських підприємств діють учнівські лісництва, наразі ця робота є недостатньою, адже охоплено не всі райони, тим більше в період адміністративного реформування, реформування освіти й лісової галузі необхідно шукати інший підхід до залучення учнівської молоді – звернувся до присутніх начальник обласного управління лісового та мисливського господарства Олег Яремко. – Власне тому сьогодні ми зібралися для того, аби намітити план подальшої спільної роботи та вирішити всі наболілі питання, які є на сьогодні. 
Нещодавно відбулося засідання громадської ради при Держлісагентстві України, на якій обговорювалося питання роботи учнівських лісництв, з якого доповідав її член, керівник ГО «Екоальянс» Олександр Філь.
– Попередньо ми підготували свої пропозиції, які б мала схвалити громадська рада для майбутнього розповсюдження по всіх обласних управліннях. Зокрема, розширити роботу учнівських лісництв, залучати якомога більше учнів, навіть залучати дошкільнят, як це практикують у сусідній Польщі. Загалом питання широко обговорено та схвалено пропозиції щодо подальшого функціонування учнівських лісництв. Зокрема, на рівні областей робити освітні програми роботи закладів з охопленням учнів шкіл, спеціалізованих закладів із залученням фахівців лісової галузі за напрямом природознавство, біологія, хімія і т. ін.; рекомендувати обласним управлінням передбачати кошти у своїх бюджетах на підтримку роботи закладів; запланувати виготовлення форми для дітей – учасників учнівських лісництв; розробити положення та запровадити щорічні конкурси на краще учнівське лісництво на рівні області та Держлісагентства з призовими фондами; забезпечити учнівське лісництво навчально-методичними посібниками; протягом року винести питання роботи учнівських лісництв на колегію Держлісагентства. Тож нашим завданням є систематизація еколого-просвітницької роботи, яка полягає в підтримці як керівників учнівських лісництв, так ї її вихованців, – резюмував Олександр Філь.
– Створення учнівських лісництв – справа громадська, – звернувся до присутніх директор Тернопільського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Іван Герц. – Я розумію, що ми працюємо в різних фінансових сферах. Ми – освітяни, ви – державне управління, тому вести мову про якесь фінансування виключається. Разом із тим, при всіх загальноосвітніх закладах є гуртки, квоти щодо яких першочергово розподіляють на фізичне виховання, художню самодіяльність, а ж потім на усе інше. Тож виникає питання діалогу між керівником лісогосподарського підприємства та директором освітнього закладу, аби на його базі було створено або лісівничий клас, або ж гурток лісівничого спрямування. Ми зараз напередодні таких зрушень в освіті – створення шкільних округів, опорних шкіл. Тож враховуючи це між освітою й обласним управлінням співпраця могла б знайти своє місце. Це моє бачення як можна на даному етапі створити учнівське лісництво. Водночас, враховуючи демографічну ситуацію, освітні заклади – напівпорожні, тож виділити лісівничий клас не є проблемою, і дирекція піде назустріч. Постає питання матеріально-технічної бази. Разом із тим, учнівські лісництва – це робота поза школою. Якщо педагог у школі має підручники, за якими здійснює навчання, то керівник учнівського лісництва має віднаходити літературу самотужки. Шукати матеріали відповідно до програми юних лісівників досить складно. До речі, в Хмельницькій області випустили гарний методичний посібник М. Зведенюка «Юні лісівники», за яким керівнику учнівського лісництва буде легко працювати. Відтак ще одним питанням є забезпечення учнівських лісництв методичними посібниками. Якщо той чи інший школяр відвідує учнівське лісництво чи просто гурток лісівника, ви знаєте, що в майбутньому ми в нього закладаємо спеціаліста цієї галузі, тобто учнівське лісництво відіграє профорієнтаційну роль.
А далі слово надали керівникам учнівських лісництв та лісничих, на територіях лісництв яких діють учнівські лісництва. Зокрема, своє бачення подальшого розвитку учнівських лісництв, а також проблеми, з якими стикаються керівники учнівських лісництв висловилися керівник учнівського лісництва «Лісівник» Надія Крохмалюк (Залозецьке лісництво ДП «Тернопільський лісгосп»), Калагарівського учнівського лісництва Валентина Романів (природний заповідник «Медобори»), Вікнянського учнівського лісництва (природний заповідник «Медобори») Надія Черкас. 
З боку лісівників виступили лісничий Улашківського лісництва ДП «Чортківський лісгосп» Олег Шевчук, який курує Сосулівським учнівським лісництвом, головний лісничий ДП «Тернопільський лісгосп» Тарас Криса та директори ДП «Бережанський лісгосп» Олександр Левчук та ДП «Чортківський лісгосп» Василь Фреяк.
– Як бачимо з виступів, не всюди діяльність учнівських лісництв відбувається системно. Відтак потрібно провести інвентаризацію діючих лісництв. Крім того, потрібно розглянути можливість реанімування тих учнівських лісництв, які припинили роботу. Ми маємо виробити чітку програму, в якій мало б бути прописано функції лісівників і освітян, – повідомив Олег Яремко.
Відтак лісівники мають забезпечити діючі і майбутні учнівські лісництва методичними посібниками, спільно з екоцентром розглянути можливість заохочення проведення просвітницької роботи керівниками учнівських лісництв, забезпечення юних лісівників форменим одягом, а також створення єдиного центру для підготовки проведення навчання на базі Тернопільського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді. 
Координаторами роботи учнівських лісництв з боку екоцентру обрано методиста ТОЕНЦУМ Уляну Дулебу, з боку обласного управління – головного спеціаліста відділу лісового та мисливського господарства, охорони і захисту лісів управління Надію Козацьку. Відтак до 15 серпня планується повна інвентаризація учнівських лісництв області. В кінці серпня обговорюватимуть перші підсумки з організації учнівських лісництв.