Шановні представники ЗМІ! При поширенні новин сайту посилання на першоджерело є обов'язковим.

Підсумки діяльності шкільних лісництв за 2012 рік

В Тернопільській області діє 16 учнівських лісництв.
Юні лісівники області допомагають дорослим вирощувати і доглядати ліс від весни до осені. Вони працюють у розсадниках та шкілках місцевих лісництв, беруть активну участь у посадці молодого лісу долучаючись до природоохоронних трудових акцій «Майбутнє лісу в твоїх руках» та «Юннатівський зеленбуд».
В 2012 році юні лісівники області посадили 137,2 га молодого лісу, упорядкували території у скверах і парках – 33,97 га, посадили 16 нових парків, площею 46,18 га, посадили 205,7 тис. дерев, 15,4 штук кущів, заклали 52 га нових газонів та квітників, ліквідували на території лісу 496 стихійних сміттєзвалищ, очистили від сміття 246 км берегів річок, упорядкували 497 джерел. В усіх цих природоохоронних акціях прийняло участь 67 тисяч учнів області, а організаторами були юні лісівники та члени агітбригад.
Учнівське лісництво Вербківської ЗОШ І-ІІ ст. Монастириського району створено за спільним рішенням засновників – Коропецького лісництва Бучацького лісгоспу та адміністрації Вербківської школи І-ІІ ступенів у 1978 році.
До роботи в лісництві залучені учні 8-9 класів. Діти працюють протягом року в позаурочний час. Режим праці і відпочинку відповідає санітарно-гігієнічним умовам і віковим особливостям учнів.
Основою діяльності учнівського лісництва є організація навчально-виховного процесу, експериментальної роботи, продуктивної праці та дозвілля дітей. Відповідно до цього складається план роботи учнівського лісництва на рік, який затверджують лісничий Коропецького лісництва та директор школи.
Даний план має такі розділи:
-          навчально-виховна робота;
-          експериментальна і дослідницька робота;
-          виробнича практика;
-          організація змістовного дозвілля.
Шкільне лісництво працює на спеціально закріпленій за ним території лісу, згідно з договором між засновниками. Площа лісництва поділена на лісгоспділянки (обходи). Коропецьке лісництво забезпечує закріплену за учнівським лісництвом ділянку та інші виробничі об’єкти необхідними матеріалами, інвентарем, машинами, знаряддям праці, забезпечує підвезення учнів від місця проживання до місця роботи і назад. Коропецьке лісництво виділило спеціаліста, відповідального за всі види діяльності у шкільному лісництві. Це майстер лісу обходу №9 Коропецького лісництва Тарас Литвин, який теж був членом учнівського лісництва. Після закінчення школи за рекомендацією дирекції школи і направленням Бучацького лісгоспу він навчався і закінчив Кременецький лісотехнікум і з 1992 року працює лісничим.
За всі роки роботи учнівського лісництва кращим членам видаються характеристики-рекомендації для вступу на навчання у лісові навчальні заклади. Ці характеристики-рекомендації затверджуються керівництвом школи і лісгоспу.
Вищим органом самоврядування у шкільному лісництві є загальні збори, які скликаються двічі на рік. У період між загальними зборами діє Рада шкільного лісництва, до якої входять представники організації засновників (лісничий, директор школи, вчитель біології, учні). Раду лісництва – лісничого голову ради, його заступника та майстрів лісу, обирають з числа членів шкільного лісництва. На загальношкільних зборах обговорюється план роботи лісництва і визначаються шляхи його виконання. На зборах також визначається розмір відрахувань від зароблених коштів у громадський фонд учнівського лісництва, а також підбиваються підсумки роботи за рік.
Рада учнівського лісництва керує всією діяльністю учнівського лісництва, бере участь у складанні плану роботи, підбиває підсумки роботи обходів і лісництва в цілому, планує змістовне дозвілля в лісництві під час літніх канікул, звітує про свою роботу на загальних зборах членів учнівського лісництва.
Лісничий та його помічник відповідають за виконання роботи в шкільному лісництві і звітують про його виконання на загальних зборах лісництва.
Поточну роботу обходу організовує лісничий. Він розподіляє роботу між учням, стежить за її виконанням та дотриманням встановленого режиму дня робочої дисципліни, організовує змагання і взаємодопомогу, обліковує працю та звітує на зборах членів або ради лісництва.
Членів учнівського лісництва з урахуванням вікових особливостей залучають до виконання таких видів роботи:
- посадка молодого лісу, догляд за лісовими плантаціями, вирощування посадкового матеріалу, озеленення населених пунктів та інше;
- заліснення ярів та балок, створення полезахисних смуг та лісових захисних насаджень на берегах річок, водойм, виявлення та охорона рідкісних рослин, пам’яток природи;
- заготівля лікарської сировини, грибів, збирання деревних і чагарникових порід;
- підгодівля диких корисних тварин, охорона і приваблення птахів, розселення і охорона мурашників, тощо.
Виховна робота і організація змістовного дозвілля учнів в учнівському лісництві здійснює навчально-виховний заклад тобто школа.

 

Звіт про роботу учнівського лісництва Вербківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів

 

Згідно плану роботи у першому розділі «Навчально-виховна діяльність учнів» було заплановано проведення занять гуртка «Юний лісовод».
Керівник гуртків Тарас Литвин у першу суботу кожного місяця проводив заняття гуртка. На заняттях він ознайомив учнів з теорією і практикою ведення лісового господарства. Працював протягом року лекторій. У лютому для учнів молодших класів була проведена лекція «Мурашки - санітари лісу», а для учнів 5-9 класів у березні - лекція «Птахи наших лісів». З учнями 6 класу Т.Литвин провів навчальну мандрівку «Подорож в країну першоцвітів».
Згідно з планом роботи (розділ «Експериментальна та дослідницька робота») проводилася дослідницька робота.
Завдання для її проведення учні отримали в лісництві, досліди проводили у лісовому розсаднику, де вели фенологічні спостереження. Тематика дослідницької роботи на 2012 рік «Вивчення впливу підживлення мінеральними добривами на ріст і розвиток саджанців червоного дуба».
Протягом року члени учнівського лісництва проходили виробничу практику та виконували такі завдання:
- виробниче завдання – догляд за сіянцями в лісовому розсаднику;
- охорона лісу від пожеж і лісопорушників;
- захист лісу від шкідників і хвороб;
- розселення і обгородження мурашників;
- виготовити і розвішати 15 дуплянок;
- заготовити віники з кропиви для годівлі кіз;
- посадка лісу на площі 3 га;
- зібрати насіння дуба, бука, шипшини;
- посіяти насіння дуба;
- заготовити корми сіна.
Для змістовного організації відпочинку члени учнівського лісництва проводили цікаві заходи:
Лютий: виступ екологічної агітбригади, в якому піднімались важливі питання охорони природи.
Березень: підготували і провели свято «День зустрічі птахів». Учні самі підготували сценарій, ігри та розваги.
Квітень і травень - місяці проведення двомісячника лісу і саду. Проводились найрізноманітніші вікторини, весняні гаївки.
Вересень приймали учнів 8-го класу у члени учнівського лісництва. Відбувалось це День працівника лісу. Проводились урочисті заходи. Відвідали Коропецьке лісництво і привітали з професійним святом його працівників.
 Жовтень: провели екологічну вікторину «Грибна мозаїка».
 Листопад: проводили екологічні ігри.
Грудень: провели місячник захисту ялинок.
Лісгосп протягом року організовував членам учнівського лісництва екскурсії.
Нашій країні потрібна підготовлена молодь, яка пройшла школу «громадського життя» і зможе самостійно приймати рішення, визначати шляхи розвитку. Тому сьогодні необхідно підтримувати активність дітей, їхні прагнення до самореалізації, залучати їх до суспільно-корисних справ.
В умовах глобальної технологізації потужним важелем повороту людства в його ставленні до навколишнього середовища від руйнівного до гуманного є екологічні знання і вміння; досвід розв’язання екологічних проблем, насамперед на місцевому та локальному рівнях; практичні дії, поведінка спрямовані на збереження довкілля і власного здоров’я.
Учні школи є активними учасниками охорони природи в своєму селі, активними учасниками туристсько-краєзнавчого екологічного конкурсу «Посади калину». В ході конкурсу члени лісництва садили молодий ліс (площа 3 га), збирали, а також посіяли 1 тонну жолудів з допомогою майстра лісу Тараса Литвина і помічника лісничого Ігоря Собківа. На території лісництва посаджено новий розсадник, площею 1 га, за яким доглядають учні школи.
Класними керівниками і класоводами систематично проводяться різноманітні природоохоронні заходи.
Так з учнями 1-4 класів проведені такі заходи: «В гості до Лісовика», брейн-ринг «Квітуй і розквітай наш рідний край», екологічна гра «Розвідка осінніх прикмет», міні-шоу «Екологічне асорті», квітковий бал «Я – найкраща квітка».
Учнями 5-9 класів проведено подорож до «Зеленої країни», гру-конкурс «Екологічний бумеранг», поле чудес «Я пізнаю світ», екскурсії екологічною стежиною. В школі стали традиційними натуралістичні свята «Свято врожаю», «День зустрічі птахів», свято «Замість ялинки – зимовий букет», «Чарівний світ квітів».
Учні школи, члени шкільного лісництва прийняли активну участь у двомісячнику благоустрою (заходи додаються). В школі проводиться просвітницька робота за участю екологічної агітбригади.
Заходи з організації роботи у Вербківській ЗОШ I-II ступенів при проведенні двомісячника благоустрою, озеленення населених пунктів:
1.    Впорядкування території:
- почистити кювети біля дороги;
- впорядкувати шкільне подвір’я;
- вивезти сміття;
- впорядкувати квіткові клумби.
2.    Впорядкувати спортивні майданчики:
- встановити спортивний майданчик для учнів 5-9 класів;
- пофарбувати дитячий спортивний майданчик для молодших школярів;
- викопати яму для стрибків у довжину.
3.Озеленення освітніх закладів:
- поповнити класні кімнати зеленими рослинами;
- посадити кущі калини, ялівців та ялинок на шкільному подвір’ї .
4. Заліснити 3 га угідь листяним лісом.
5. Заготовити віники з кропиви для годівлі диких кіз.
6. Облаштувати джерела, які розташовані на території села.
7. Організувати виступ учнівської екологічної агітбригади «Еколог».
8. Організувати масову і посильну участь працівників і учнів школи у проведенні Дня Довкілля.
9. Впорядкувати території біля пам’ятника учасникам села у 2 світовій війні та пам’ятника Петру Хамчуку (Бистрому).
10. Активізувати участь учнівської молоді у Всеукраїнських та регіональних акціях і конкурсах.
У Гусятинському районі на базі природного заповідника «Медобори» діє 3 учнівських лісництва: Вікнянське, Городницьке й Калагарівське. Юні лісівники Гусятинщини ведуть велику природоохоронну роботу в заповіднику під керівництвом наукового співробітника Оксани Мурської.
2012 року юні лісівники Калагарівського учнівського лісництва були активними учасниками VІ Всеукраїнського зльоту учнівських лісництв.
Городницьке учнівське лісництво разом з керівником заклали пробну площу підсніжника і 2 роки ведуть облік та спостереження за рослинами (наукова робота).
 Випускники Городницької ЗОШ І-Ш ст. заклали навесні алею випускників (вони члени шкільного лісництва), де було висаджено 30 ялинок. На території Калагарівської школи юні природоохоронці із вчителем трудового навчання посадили 20 ялинок.
На території заповідника Медобори юні лісівники згаданих шкіл під керівництвом наукового наставника Оксани Мурської проклали 3 екологічні стежки:
 1 стежка – Бохіт (9 зупинок);
 2 стежка – г. Гостра (8 зупинок);
 3 стежка – до пущі Відлюдника (10 зупинок).
Згаданими екологічними стежками юні лісівники проводять екскурсії, а також працюють у розсаднику і теплицях, допомагаючи працівникам заповідника вирощувати тую, самшит, хвойні та листяні дерева і кущі.
Активну участь беруть юні природоохоронці в обласних та Всеукраїнських конкурсах та трудових акціях: «Майбутнє лісу в твоїх руках», «Першоцвіти Тернопілля», «Посади калину», «Замість ялинки – зимовий букет». Юні лісівники неодноразово брали участь в конкурсах малюнків та творів на тему «Людина і ліс», за що були нагороджені цінними призами лісового господарства.
Гермаківське учнівське лісництво Борщівського району працює на базі місцевого дендропарку, який був заснований ще 1956 року славнозвісним лісничим Миколою Денекою. Площа дендропарку становить 56 га і налічує більше як 1000 видів дерев і чагарників, які були завезені з різних куточків земної кулі. З часу заснування дендропарку минуло більше 50 років, дерева і кущі виросли, відбулося загущення насаджень, як у ландшафтних групах, так і в алеях.
Під рясними кронами дерев першого ярусу спостерігається відставання у рості інших рослин. Загущення посадки приводить до відмирання окремих видів і форм дерев.
Добре ростуть у парку хвойні дерева і чагарники: кипарисовик горіхоплідний, туя західна, ялина колюча, канадська, сибірська, звичайна, модрина польська, європейська, сибірська, ялиця біла, білокора та іспанська, сосна жовта, кедрова та європейська, тис ягідний.
Частково примерзають кипарисовик Лавсона і туя складчаста, які потрібно утепляти на зиму, в чому допомагають лісничим юні лісівники Гермаківської школи. Такі рослини, як араукарія чилійська і криптомерія японська вимерзають, тому на зиму їх потрібно утепляти: прикривати соломою тирсою, або опалим листям.
Юні лісівники Гермаківки беруть участь у вирощуванні посадкового матеріалу, а потім доглядають за ним протягом весняно-осіннього періоду, ведуть спостереження за акліматизацією деревних і чагарникових екзотів, вивчають методи живцювання і щеплення рослин, допомагають працівникам лісництва збирати насіння, шишки, жолуді, горіхи для розмноження.
Протягом останніх років юні лісівники проводили спостереження за магнолією, тисом ягідним та горіхом чорним, розмножували магнолію насінням, а тис ягідний – живцюванням. Гуртківці в середині липня заготовляли живці тису, які висаджували в ґрунт, а потім вкорінені рослини садили в дендропарку. На подвір’ях односельців, які боролися за волю України, діти висадили кущі калини.
Члени гуртка «Юний натураліст» ЗОШ І-ІІІ ст. №2 м. Копичинці Гусятинського району брали участь у трудовій акції «Юннатівський зеленбуд». За їх сприяння при допомозі учнів школи, по місту встановлені сміттєві баки, ліквідовано більшу частину стихійних сміттєзвалищ, впорядковано території міських парків, обладнано зони відпочинку для дітей у парку над ставом та біля лісництва. Міська влада та лісове господарство сприяють поновленню зелених насаджень. Учнівсько-педагогічний колектив ЗОШ І-ІІІ ст. №2 м. Копичинці бере активну участь у природоохоронній діяльності. Навесні 2012 року учні допомагали у посадці лісових культур на території Копичинецького лісництва: було висаджено саджанців дуба звичайного – 11160 штук, сосни звичайної – 1926 штук, ялини звичайної – 1130 штук, берези – 700 штук.
Біля меморіалу «Борцям за волю України» було висаджено 60 штук декоративних саджанців самшиту, 10 штук ялівцю козацького. В районі систематично здійснюється робота з упорядкування комплексу та збереження лісового масиву.
З квітня по листопад 2012 року в Зборівському районному центрі еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді проходила Всеукраїнська трудова акція «Юннатівський зеленбуд».
У ході акції юннатами зроблено чимало добрих справ.
В травні 2012 року на навчально-дослідні земельній ділянці Зборівського районного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді створено нову шкілку декоративних рослин, на якій висаджено 500 кущів самшиту вічнозеленого, 200 штук туї, 40 штук ялівцю, 20 кущів форзиції, 20 кущів спіреї Вангутта. Гуртківці доглядали за шкілкою, проводили дослідницьку роботу, використовували рослини для озеленення Центру та навчальних закладів району.
В травні, з ініціативи самих учнів СЗОШ І-ІІІ ст. смт. Залізці, ними було закладено алею випускників, де було висаджено 12 туй колоновидних.
У рамках загального проекту озеленення ЗОШ І-ІІ ст. с. Ренова висаджено 90 туй західної, 50 туй висаджено за основу «зеленого класу» на території Зборівського РЦЕНТУМ.
Однією з традиційних форм залучення дітей та учнівської молоді до охорони природи, виховання відповідальності за збереження і примноження її багатств є шкільні лісництва. Учнівське лісництво «Лісовичок» створене на базі Зборівського РЦЕНТУМ. Членами учнівського лісництва є 30 дітей СЗОШ І-ІІІ ступенів смт. Залізці. Керівником від Зборівського РЦЕНТУМ є Надія Крохмалюк, від Залозецького лісництва – помічник лісничого Михайло Вуйків.
Основою діяльності учнівського лісництва є: організація навчально-виховного процесу, експериментальна та дослідницька робота та продуктивна праця учнів. Члени учнівського лісництва брали участь у посадці лісу, зборі лікарської сировини, плодів, насіння, ягід дикорослих рослин, виготовляли годівниці, вирощували посадковий матеріал. Одним із основних напрямків діяльності трудового об’єднання «Лісовичок» є дослідницька робота пов’язана з виробничими завданнями базового лісництва, завдяки якій учасники розширюють свій екологічний світогляд, оволодівають методами дослідження природи, набувають досвіду у справі її охорони.
У звітному періоді було закладено дослід «Вирощування декоративних рослин зеленим живцюванням у парниках». Мета цієї роботи – дослідження впливу ростових речовин на вкорінення живців туї західної та ялівцю козацького. Для досягнення поставленої мети необхідно було вирішити ряд завдань: навчитися живцювати рослини; навчитися використовувати ростові речовини для вкорінення живців (живці оброблялися «Чаркором», «Корневіном»).
Дослід проводився у ІІІ варіантах:
І – обробка живців препаратом «Чаркор»;
ІІ – обробка живців «Корневіном»;
ІІІ – без обробки.
Найбільш ефективним для вкорінення живців рослин туї західної та ялівцю козацького виявився «Корневін». Посадковий матеріал, отриманий шляхом живцювання вже на наступний рік можна використовувати в озелененні.
 




Останні новини

international year of forests 2011